مقدمه – حرف بزن تا برنده شوی
فصل اول – هنر صحبت کردن و فن بلاغت
فصل دوم – برنامه ریزی و آمادگی تسهیل شده است
فصل سوم – اعتماد به نفس و تسلط ذهنی؛ از بین بردن ترس از صحبت کردن میان جمع
فصل چهارم – در برخورد با همه مخاطبان، قوی باشید
فصل پنجم – تسلط بر سخنرانی در گروههای کوچک
فصل ششم – تسلط در جلسات و مذاکرات در گروههای کوچک
فصل هفتم – تسط به تریبون؛ تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان زیاد
فصل هشتم – تسلط صوتی؛ تکنیکهای قوی صدا
فصل نهم – ترفندهای تجارت؛ تکنیکهای سخنران برتر
فصل دهم – کنترل محیط
فصل یازدهم – سخنرانی را با موفقیت تمام کنید؛ مخاطبان را مشتاق رها کنید
فصل دوازدهم – سخنرانیهای ترغیب کننده تجاری
بیشک آقای مهدی ایرانمنش در این پژوهش
ارزشمند خود به یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز جامعۀ ما پرداخته است.
این پژوهشگر نه تنها مسئله را از حیث نظری و شناسائی عوامل اجتماعی و
درونیِ مورد نیاز برای تحقق گفتوگو، به خوبی مورد بررسی قرار داده، که
شیوههای تحقق عملی گفتوگو در جامعه، دغدغۀ مهمتر ایشان بوده است.
جالبتر اینکه به نقش این مسئله در تحقق جهات اخلاقی و معنوی آدمیان توجه
درخوری شده است تا آنجا که مؤلف بخشی از کتاب را به «ادبِ گفتوگو با
خداوند»» اختصاص داده است. از اینرو این کتاب هم به دلیل استحکام نظری و
شناسائی زیربناها و هم از نظر تناسب آن با فرهنگ دینی جامعه و توجه به جهات
معنوی و اخلاقی، از امتیازات خاصی برخوردار است.
مطالعه کتاب نشان میدهد این پژوهشگر، منابع بیشماری را در این خصوص از
نظر گذرانده و از منظر جامعهشناسانه، روانشناسانه و دینشناسانه به تحلیل
مسائل پرداخته است.
چکیده
اخلاق یکی از آموزههای دین است که در جایجای زندگی بشر اهمیت فراوان دارد تا جایی که در قرآن مجید در سورة حجرات و سورههای دیگر به آن پرداخته شده است. همچنین شاعران و نویسندگان بزرگ این مرز و بوم در اشعار و آثار خود به اخلاقیات توجه بسیاری نشان داده و اصطلاحات و مفاهیم اخلاقی را به کار بردهاند. به جهت اهمیت مطلب در این مقاله مختصری به اخلاق و اهمیت آن و اخلاق قبل و بعد از اسلام و تأثیری که در شعر و ادبیات داشته است، پرداخته میشود.
کلیدواژهها: اخلاق، ادبیات، شاعران، نویسندگان، اسلام
تعریف اخلاق
اخلاق در لغت جمع واژة «خُلق» است. خُلق صفتی را گویند که در نفس انسان رسوخ دارد و موجب آن میشود که افعالی متناسب با آن، بدون نیاز به تفکر و تأمل از او صادر شود. خَُلق همان ملکه است که در مقابل حال قرار دارد. حال بر خلاف ملکه، کیفیت نفسانی سریع الزوالی است که میتواند پس از ممارست و تمرین، ملکة انسان گردد (طوسی، 1369: 101).
ابن مسکویه میگوید: «خُلق همان حالت نفسانی است که انسان را به انجام کارهایی دعوت میکند؛ بیآنکه نیاز به تفکر و اندیشه داشته باشد» (ابن مسکویه، 1381: 15).
به تعبیر مرحوم نراقی، اخلاق عبارت است از: دانش صفات مهلکه و منجیه و چگونگی متصف شدن و گرویدن به صفات نجات بخش و رها شدن از صفات هلاک کننده. (مصباح، 1381: 18)
ارسطو معتقد بود که انسان به طور طبیعی واجد خلق و خویهای خاصی نیست؛ هرچند طبیعت او با هیچ خلق و خویی هم ناسازگار نیست، بلکه میتواند بنا به خواست خود و با مداومت و تمرین، ملکات خاصی را در خود پرورش دهد و نیز معتقد است، اشرار به تأدیب و تعلیم اخیار میشوند و تکرار موعظه و نصیحت تأثیر دارد (طوسی، 1386: 104).
برای اینکه بهتر به آینده کشور خدمت کنیم و کشور را در اوج پیشرفت و تعالی قراردهیم خواهش من در اول مهر این است که همه تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه مان محیطی این چنینی باشد. در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران را باید بیاموزیم. وقتی که یک کسی چیزی میگوید ما میخندیم، یعنی تحمل نداریم؛ وقتی هو میکنیم، یعنی نظر او را تحمل نمیکنیم؛ وقتی نظر میدهد ما نمی پسندیم و اخم میکنیم یعنی افکار او را تحمل نمیکنیم؛ ما باید افکار دیگران را در مدرسه تحمل کنیم؛ به فکر دیگران احترام بگذاریم و این به دست خود معلمان است. چه اشکالی دارد دانش آموز سبک دیگری جواب بدهد؟ معلم به جای اینکه بگوید درست نیست باید نمره تشویقی بدهد که دانش آموز شیوه جدیدی در پاسخ یافته است.
رییس جمهور با بیان اینکه محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد با طرح این پرسش ها که ما در مدرسه، تحمل افکار دیگران و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چطور تمرین کنیم؟ با چه سبک میتوانیم ادب و اخلاق و تحمل بالاتر داشته باشیم؟ افزود: مولای ما امیر المومنین سه جمله دارند میفرمایند: هیچ کس نباید خجالت بکشد اگر سوالی را بلد نیست بگوید نمیدانم. نباید دانش آموز خجالت بکشد ؛ نباید معلم تحقیر کند؛ چیزی که بلد نیستیم، باید بگوییم بلد نیستیم.
او افزود حضرت امیر میگوید اگر چیزی بلد نیستید خجالت نکشید بپرسید تا یاد بگیرید. یاد گرفتن و سوال کردن عیب نیست؛ حسن است. راه پیشرفت ماست. سومین جمله امیر المومنین این است که در زندگی تحمل داشته باشید. افکار و نظرات و سبک زندگی دیگران را تحمل کنید؛ ما اگر بتوانیم محیط کلاس را بهتر بسازیم عالم تر و اندیشمند تر و ماهر تر برای کار و فعالیت در جامعه بعد از دوران تحصیل خواهیم بود.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه معلمان باید نحوه آشنایی و سبک استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان بیاموزند گفت: فضای مجازی یک تیغ دو لبه است. باید یاد بگیریم چطور از این ابزار استفاده کنیم.
او در پایان همزمانی آغاز سال تحصیلی و ماه محرم را به فال نیک گرفت و گفت: ماه محرم و فداکاری و ایثار است. اینکه آغاز مهر با آغاز فداکاری سالار شهیدان توام شده را باید به فال نیک گرفت. باید خود را به گونه ای تربیت کنیم که همواره برای اهداف و آرمان هایمان فداکار باشیم و از زندگی مان برای آرمان و کشورمان بگذریم.
پاسخ شما به پنجمین پرسش مهر ریس جمهور چیست؟
این عنوان پرسشی است که خبرگزاری ، خبرآنلاین در روز اول مهر 96 از جامعه ی خوانندگان خود مطرح نموده.
در ذیل این پست برخی از پاسخ های قابل تامل این خوانندگان انتخاب و ارائه شده است.
_ باید از دفتر مدیر مدرسه، و چه بسا بالاتر از دفتر وزیر شروع بشه. همسان
سازی سیستماتیک معلم ها، عدم تحمل نظر مخالف، انتقاد ناپذیری، عدم پاسخ
گویی به تک تک سؤالات مردم، اضافه دونستن عنصر شفافیت در اداره تشکیلات.
بچهها باید به طور طبیعی اینا رو ببینن تا یاد بگیرن. این چیزا رو توی
کلاس نمیشه درس داد و امتحان گرفت. من یادم هست زمان تحصیل ما در ده ۶۰،
دفتر معلما بر اساس تعارض تفکرشون با هم فرق داشت. زنگ تفریح با هم یک جا
نمینشستن. من ازینا تحمل قرار هست یاد بگیرم؟
_سیستم آموزشی کشور ما واقعا مشکل داره . دروسی که آموزش داده میشه کارآمدی
لازم رو نداره .حجم دروس غیر مفید واقعا زیاده که در زندگی هیچ تاثیری
نداره . مدارس دولتی آموزش لازم رو به بچه ها ارائه نمیدن و مدارس خصوصی از
بچه ها انقدر کار میکشن که بچه وقت و زمان لازم رو برای بچگی کردن نداره .
اکثر خانواده های ایران زیر خط فقر هستن .این سوال وقتی جواب داده میشه که
دولت بتونه یک زندگی آبرومند برای هر خانواده ایرانی تامین کنه و آموزش و
پرورش ما بتونه یه تحول اساسی و بنیادی پیدا کنه .
_
هر فردی را معلم نکنید، معلمان باید با بچه ها رفتار انسانی و مودبانه و محبت آمیز داشته باشند. در این فضایی امکان انتقاد و بحث های سازنده نیز بوجود خواهد آمد.
چندگاهی است که همزمان با اولین روز شروع سال تحصیلی جدید ، روسای جمهورمان با حضور در یکی از مدارس سطح کشور (عمدتا مدارس تهران !!!) ، سئوالی را با عنوان پرسش مهر مطرح نموده و از جامعه ی نخبگان فرهنگی و دانش آموزی می خواهند تا در زمینه های مختلف به دولتمردان و سیاستمداران ، خوراک فکری و اندیشه ای ارائه نمایند تا انشاء الله بتوانیم با استفاده از این ظرفیت های وسیع فکری ،نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به جایگاه واقعی خود در رسیدن به اهداف و چشم اندازهای منطقه ای و جهانی برسانیم.
به شخصه در طول سالیان اخیر همواره سعی نمودم به عنوان یک عضو تاثیرگذار فرهنگی این مطالبات را پیگیری نموده و در قالب فعالیت های مختلف ، نسبت به حضور در این جمع بی تفاوت نباشم، هرچند که در طی این سالیان برآیند و جمع بندی مشخصی از این فعالیت ها را به عینه مشاهده نکردم .به شخصه حداقل با دو رتبه ی استانی در همین مسابقات ، و البته برخی از دوستان دیگر هم که دارای رتبه های کشوری هم شده اند ؛ همواره این پرسش برایمان مطرح بوده که واقعا آیا جناب رییس محترم جمهور پس از جمع آوری و جمع بندی این افکار، چگونه نتایج پرسش خود را پیگیری می نمایند. و ایا واقعا این تحقیقات و فعالیت های بی نظیر که از یک پشتوانه ی فکری عظیم جامعه ی فرهنگی کشور برخوردار است ، می تواند به دولتمردان ما راهکاری کارشناسی مناسبی جهت پیمایش و تداوم اهداف نظام ارائه نماید.
خیلی دوست داشتم و دارم که شخص روسای محترم جمهور ، پس از جمع آوری این نظرات و معرفی آثار برتر ، به شخصه با این جامعه ی نخبگانی به صورت رودر رو به صحبت بنشیند و از این توان کارشناسی بی نظیر که به رایگان خود را در اختیار و وقف به نظام و انقلاب نموده اند به نحو شایسته و بایسته استفاده ی بهینه و عملی داشته باشند.
انشاء الله