آموزه های تدبیر و اعتدال

تارنمایی جهت پیگیری مطالبات ریاست محترم جمهور در پرسش مهر سال 1396

آموزه های تدبیر و اعتدال

تارنمایی جهت پیگیری مطالبات ریاست محترم جمهور در پرسش مهر سال 1396

آموزه های تدبیر و اعتدال

این تارنما جهت پاسخگویی به پرسش مهر رئیس جمهور محبوب جناب آقای دکتر حسن روحانی در مراسم آغازین مهر ماه سال تحصیلی 97-96 فعالیت خود را آغاز نموده و افکار،نظریات و راهکارهای مختلف در حوزه ی ارزش های اخلاقی، احترام و تعامل افکار در محیط مدرسه و اجتماع را مورد تامل و بررسی قرار میدهد.
قطعا نظرات سازنده ی خوانندگان و صاحبنظران این حوزه بر غنای کمی و محتوای علمی این تارنما خواهد افزود.
با تشکر از همراهی شما.
سیدمجتبی موسوی رستم
معاون آموزشی دبستان ادب شهرستان قائم شهر
مهر 1396

بایگانی

۴ سبک برقراری ارتباط با دیگران

سیدمجتبی موسوی رستم |
هر فردی سبک خاصی برای برقراری ارتباط خود با اطرافیانش دارد اما همگی انواع سبکهای ارتباطی شامل چهار سبک ارتباطی مستقیم، پرخاشگرانه، منفعلانه و غیرمستقیم است که می‌توانید با دانستن ویژگیهای بیشتری از آن، سبک ارتباطی خود را مشخص کنید و به گونه‌ای کاربردی‌تر در ارتباطاتتان بهره ببرید.

آشنایی با ۴ سبک ارتباطی

سبک ارتباطی مستقیم: مشخصه اصلی این سبک، ابراز وجود کردن و برقراری ارتباط به شیوه مستقیم است که بهترین و مفیدترین سبک ارتباطی است. در یک موقعیت ابراز وجود دو طرف گفت وگو راضی و آرام هستند. هدف از رفتارکردن به شیوه ابراز وجودی، حفظ و برقراری اصول مهم ارتباط است که همان احترام به خود و دیگران است. هنگامی که ابراز وجود می کنید، تمایل دارید که محکم بایستید و به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. در این زمان، تن صدای شما آرام، رسا، مطمئن و محترمانه است. زمانی که شما به شیوه ابراز وجود با دیگران ارتباط برقرار می کنید برای بیان احساساتتان از واژه «من» به جای واژه «شما» استفاده می کنید. برای مثال به جای این که بگویید: «شما باعث عصبانیت من شدید» خواهید گفت: «من عصبانی هستم.» به خاطر سپردن سه عبارت «من فکر می کنم، من احساس می کنم و من می خواهم» به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید به شیوه ابراز وجودی، خواسته هایتان را بیان کنید.

سبک ارتباطی پرخاشگرانه: هنگامی که شما پرخاشگر هستید، هدف شما تسلط یافتن بر موقعیت، کنترل دیگران و رسیدن به خواسته هایتان است حتی اگر برخلاف اصول و میل دیگران باشد. به عبارت دیگر، پرخاشگری نوعی تحکم و قلدری است. پرخاشگری همراه با تن صدای بلند و خشمگین، لحن تهدیدآمیز، نگاه خیره، بیان استدلال های نامربوط برای مسخره کردن طرف مقابل، تکان دادن انگشت اشاره به نشانه تهدید و یا آسیب رساندن فیزیکی به شخص مقابل است.فرد پرخاشگر حتی بعد از پایان یافتن بحث و مجادله هم احساس خشم و ناراحتی می کند. این روش برای تغییر دادن رفتار دیگران و یا کمک خواستن از آن ها، شیوه مناسبی نیست.

سبک ارتباطی منفعلانه: هنگامی که شما منفعل و سلطه پذیر هستید، هدف شما حفظ صلح و آرامش، تایید شدن از سوی دیگران و پرهیز از تعارض است. با منفعل بودن، شما این پیام را می رسانید که «افکار و ارزش های دیگران مهم تر از افکار من است» و یا «من می دانم که شما اشتباه می کنید ولی به ریسک کردن و بحث در این مورد تمایلی ندارم.» فرد منفعل معمولا آهسته، با تردید و مکث صحبت می کند و هنگام صحبت کردن ارتباط چشمی برقرار نمی کند. این فرد هنگامی که باید بگوید «نه» مجبور می شود بگوید «بله». میان رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه ارتباط مستقیم وجود دارد. هنگامی که فردی منفعلانه رفتار می کند، نیازهای خودش را به خاطر نیازهای دیگران نادیده می گیرد. این فداکاری، ممکن است باعث به وجود آمدن خشم و ناراحتی شود. هرچه فرد بیشتر به رفتار منفعلانه خود ادامه دهد، خشم درونی او بیشتر می شود و دیر یا زود این خشم فوران و او نیازها و خواسته هایش را با فریاد بیان می کند.

سبک ارتباطی غیرمستقیم: هنگامی که شما به روش غیرمستقیم رفتار می کنید، هدف شما در دست گرفتن کنترل امور و تصمیم گیری به کمک فرصت طلبی است. افرادی که غیرمستقیم رفتار می کنند، در ارتباط برقرار کردن بدگمان هستند و دیگران را مسخره می کنند. این افراد گاهی اوقات به نظر باهوش و زیرک می رسند و از نقش بازی کردن لذت می برند. آن ها به دیگران اعتماد ندارند و بنابراین فقط وانمود می کنند که به احساسات دیگران اهمیت می دهند.
  • سیدمجتبی موسوی رستم

ارتباط

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی