آموزه های تدبیر و اعتدال

تارنمایی جهت پیگیری مطالبات ریاست محترم جمهور در پرسش مهر سال 1396

آموزه های تدبیر و اعتدال

تارنمایی جهت پیگیری مطالبات ریاست محترم جمهور در پرسش مهر سال 1396

آموزه های تدبیر و اعتدال

این تارنما جهت پاسخگویی به پرسش مهر رئیس جمهور محبوب جناب آقای دکتر حسن روحانی در مراسم آغازین مهر ماه سال تحصیلی 97-96 فعالیت خود را آغاز نموده و افکار،نظریات و راهکارهای مختلف در حوزه ی ارزش های اخلاقی، احترام و تعامل افکار در محیط مدرسه و اجتماع را مورد تامل و بررسی قرار میدهد.
قطعا نظرات سازنده ی خوانندگان و صاحبنظران این حوزه بر غنای کمی و محتوای علمی این تارنما خواهد افزود.
با تشکر از همراهی شما.
سیدمجتبی موسوی رستم
معاون آموزشی دبستان ادب شهرستان قائم شهر
مهر 1396

بایگانی

قوانین جدی برای یک کلاس

سیدمجتبی موسوی رستم |

وقتی تصمیم می‌گیریم مهارتی را به بچه‌ها آموزش دهیم، به نوعی در کنار آن مسئولیت پذیری را هم به آن‌ها می‌آموزیم. حال اگر دانش آموز ما مهارتی را که آموخته است به درستی انجام نمی دهد، بهتر است قبل از آموزش به او یادآوری کنیم در صورت عدم پیروی از قوانین تنبیه خواهد شد. احترام گذاشتن به دیگران هم یکی از این مهارت‌هااست. معمولا نوجوانان زمانی می‌توانند زندگی بهتری را در آینده تجربه کنند که در این سنین قوانین زندگی را بیاموزند و درک کنند. یکی از نکات حائز اهمیت این است که فرزندان و دانش آموزان بدانند، احترام نگذاشتن به دیگران تبعات بسیاری دارد، حال آنکه لازم است، آنها با عواقب کار‌هایشان آشنا شوند حتی اگر احساس می‌کنند که غیر منصفانه است. اگر می‌خواهیم دانش آموزانمان احترام گذاشتن را بیاموزند باید در جزئی‌ترین رفتار‌هایتان آن را نشان دهیم. چرا که آنها ریزبین‌ تر از آن هستندکه مافکر می‌کنیم.


ما باید با رفتار‌هایمان به آنها اعتماد کردن را یاد بدهیم. برچسب دروغگویی به آنها نزنیم. در جمع های کلاسی و دوستانه به صحبت‌های آن‌ها گوش دهیم و دیگران را هم به گوش دادن ترغیب کنیم. به آنها بیاموزیم که نباید از اعتماد ما سوء استفاده کنند. اگر ما به آن‌ها و خواسته‌هایشان احترام بگذاریم به آن‌ها می‌آموزیم که به خواسته‌های مااحترام بگذارند و از اعتماد ماسوء استفاده نکنند. آن‌ها باید یادبگیرند چیزهایی که به دست آورده‌اند به راحتی از بین نبرند. بچه ها به مرور می‌آموزند، اعتماد و احترام ارزشمند‌ترین وجه زندگی است که نباید از دست دهند. این موضوع به بچه ها یاد می‌دهد که احترام و اعتماد قیمتی‌ترین ارزشی است که اگر هر انسانی آن را داشته باشد در میان مردم برنده محسوب می‌شود.


یادمان باشد بچه‌های امروز متفاوت هستند. آن‌ها علاقه‌ای به گوش کردن نصحیت‌های طولانی مدت ندارند. به نوعی می‌توان گفت آن‌ها فرزندان عصر سرعت هستند. بهترین نوع خوراک ذهنی که می‌توان برای آن‌ها تجویز کرد، پند و اندرز فست فودی است. آن‌ها منتظر ردیف شدن قطار کلمات نیستند بلکه اگر به آن‌ها کوچک‌ترین مسائل را در کمترین زمان و عملی و غیر مستقیم بیاموزیم تاثیر گذاری‌اش بیشتر است. در بسیاری موارد اشاره به ارزشهای اجتماعی در یک داستان کوتاه آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر ما به آن‌ها و خواسته‌هایشان احترام بگذاریم به آن‌ها می‌آموزیم که به خواسته‌های ما احترام بگذارند و از اعتماد ما سوء استفاده نکنند.

  • سیدمجتبی موسوی رستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی